Introduktion

Hvad går sporet ud på?

Kommunikation og greenwashing

Kommunikation og grøn omstilling

Kommunikation og greenwashing

Hvad er greenwashing?

Kommunikation og greenwashing

Øvelse 1

Kommunikation og greenwashing

Øvelse 2

Kommunikation og greenwashing

Øvelse 3

Kommunikation og greenwashing

Øvelse 4

Tag del i debatten

Tag del i debatten om bæredygtighed!

Tag del i debatten

Hvad vil du sige?

Tag del i debatten

Hvordan skal rækkefølgen være?

Tag del i debatten

Hvordan skal dit emne frames?

Tag del i debatten

Kan du huske dit oplæg?

Tag del i debatten

Speak up!

Afslutning

I er nu klar til at overbevise verden med grøn retorik - uden at vildlede andre!

Hvad skal I være opmærksomme på, når politikere, virksomheder og ikke mindst I selv kommunikerer om klimainitiativer, bæredygtig udvikling og grøn omstilling?  Og hvordan overbeviser I andre om, at I har ret? Det er kort sagt det, I skal lære om i dette spor, der handler om, hvordan kommunikation spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling.

Sporet er delt op i to dele.

Del 1: Kommunikation og greenwashing

Her skal I arbejde med kommunikation om grøn omstilling og bæredygtighed. Find ud af, hvad greenwashing er, og hvordan man gennemskuer det.

Del 2: Tag del i debatten om bæredygtighed

Følg de fem rhetorices partes, og find ud af, hvordan I kan overbevise andre om jeres synspunkter i bæredygtighedsdebatten.

Kommunikation er supervigtigt, når det handler om grøn omstilling og bæredygtig udvikling. Men det er også komplekse emner at snakke om eller debattere, og derfor er der mange forskellige ting, man skal være opmærksom på – det gælder, hvad enten det er virksomheder, politikere eller jer selv, der vil ud med et budskab om bæredygtighed. 

Se videoen, og hør mere om blandt andet greenwashing, og hvorfor det er et problem.

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Når en virksomhed markedsfører et produkt som mere grønt eller bæredygtigt, end det faktisk er, kalder man det for greenwashing. Der findes forskellige metoder til at lave greenwashing. Nogle af de mest brugte metoder er:

  • Vage formuleringer og luftigt sprogbrug. Vær opmærksom på intetsigende og indholdsløse ord. For hvad betyder det egentlig, hvis et produkt er ‘klimavenligt’, ‘bæredygtigt’, ‘naturligt’ eller ‘skånsomt mod miljøet’?
  • Overdrevet fokus på at en lille del af produktet er “bæredygtigt”, selvom størstedelen af produktet eller produktionen ikke er det. Fx kan det være problematisk at markedsføre et produkt som ‘grønt’, blot fordi emballagen er genanvendelig – for det gør jo ikke indholdet mere bæredygtigt.
  • Uforståeligt eller kompliceret sprog. Hvis der fx står en masse tekniske eller videnskabelige udtryk, som ikke er til at forstå, kan det også være et forsøg på greenwashing. Vær også opmærksom på, hvordan der eventuelt bliver brugt tal og data i markedsføringen, det kan nemlig være med til at vildlede.
  • Opdigtede certificeringer og mærkninger. Forbrugerrådet Tænk kan hjælpe dig på vej i forhold at gennemskue, hvilke certificeringer der er troværdige, og hvad de dækker over.
  • Direkte løgn. Nogle gange sker det, at en virksomhed direkte lyver i deres markedsføring for at fremstå grønnere og dermed få flere til at købe deres produkter.
  • Påstande uden dokumentation, fx om hvor miljørigtigt et produkt er. Her kan det igen hjælpe af kigge efter certificeringer, som er din garanti for, at et produkt lever op til visse krav og standarder.
  • Naturfarver, idylliske naturbilleder og andre ting i designet kan skabe en illusion om, at et produkt er mere miljøvenligt, skånsomt og naturligt, end det egentlig er.

På de følgende sider er der konkrete eksempler på kommunikation om bæredygtighed. Med udgangspunkt i eksemplerne skal I undersøge og diskutere, hvor I synes grænsen går – hvornår er noget greenwashing, og hvornår er det ok?

På en pakke med hakket oksekød står følgende tekst: “Klimavenlig emballage. 90 procent mindre plastik”. 

Teksten står med store bogstaver og fylder halvdelen af pakkens forside.

  • Hvad betyder klimavenlig?
  • Er det ok, at teksten på forsiden af produktet handler om emballagen og ikke selve produktet? 
  • Er det greenwashing eller helt ok?

En t-shirt markedsføres som “bæredygtig”, fordi den er OEKO-TEX-certificeret®.

  • Hvad betyder det, at t-shirten er OEKO-TEX-certificeret?
  • Hvordan er t-shirten produceret?
  • Er OEKO-TEX t-shirten økologisk?
  • Er det ok at kalde t-shirten for bæredygtig? 

Tip: Forbrugerrådet Tænk har lavet en oversigt over forskellige miljømærker og certificeringer, som er gode at kende til.

En webshop med tøj har en kategori, som hedder ‘recycled’. Her finder du blandt andet jeans,  som består af fem procent genanvendt bomuld og 95 procent økologisk bomuld. 

  • Hvilket tøj hører hjemme i kategorien ‘recycled’?
  • Er det ok, at bukserne er placeret i denne kategori?
  • Findes der lignende kategorier på de webshops, hvor I køber tøj?

En håndcreme er lavet af “naturlige ingredienser” og sælges i en brun tube. Cremen har ingen certificeringer

  • Hvad betyder det egentlig, at cremen består af naturlige ingredienser?
  • Kan I være sikre på, at cremen er god for både jer og miljøet?

Tip: Brug appen Kemiluppen til at tjekke, om dine cremer og kosmetik indeholder hormonforstyrrende stoffer og andet uønsket kemi.

For 2100 år siden lavede Cicero en opskrift på, hvordan man laver den perfekte retorik. Det vil sige en opskrift på, hvordan man kan overbevise andre om, at man har ret. Opskriften består af fem rhetorices partes eller fem faser, som man også kan kalde dem. Opskriften lyder sådan her:

  • Inventio
  • Dispositio
  • Elocutio
  • Memoria
  • Actio

Selvom opskriften er gammel, så er den stadig relevant i dag, når vi skal overbevise andre. Og det er netop det, som I skal i gang med nu.

For i den kommende tid skal vores samfund laves rigtig meget om. Vi skal alle opbygge nye vaner, der skal træffes nye beslutninger, og vi skal have alle med.

Følg Ciceros opskrift, og lav jeres egne overbevisende indlæg, hvor I tager del i bæredygtighedsdebatten.

Til sidst står I hver især tilbage med et produkt, I kan vise for de andre I klassen – måske et læserbrev til avisen, en video til Youtube eller en tale, du vil holde for de andre?

  • Gør klimaundervisning obligatorisk i grundskolen
  • Offentlig transport bør være gratis for alle
  • Vi skal alle spise meget mindre kød 

Eller hvilket andet budskab vil du egentlig gerne ud med? I inventio-fasen handler det kort fortalt om at finde ud, hvad du vil sige. Du skal derfor finde ud af, hvad der er vigtigt for dig at ændre på. Du kan fokusere på alt fra genbrugstøj og cykler til international politik og Greta Thunberg.

Se videoen, og bliv klogere på de argumentatoriske overvejelser, der ligger i inventio-fasen.

Opgave:

  • Find ud af, hvad der er vigtigt for dig at ændre på, og hvad du gerne vil sige.

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Rækkefølgen er vigtig i retorik, for med en god disposition sikrer du, at dit budskab bliver leveret bedst muligt. Samtidig er det en hjælp i skriveprocessen tidligt at danne sig et overblik over, hvad der skal komme først, sidst og midtimellem.

I dispositio-fasen handler det derfor om, hvordan man strukturerer sin information og sine argumenter, og I hvilken rækkefølge de forskellige ting kommer. Se videoen, og hør mere.

Opgave:

  • Lav en disposition for dit indhold. Hvad skal komme først, sidst og midtimellem?

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Klimaforandringer og klimakrise er to ord for den samme ting. Det samme er en klimaforkæmper og en klimatosse. Begge eksempler viser, hvordan det betyder meget for vores forståelse, hvad vi kalder ting. Derfor er måden, som tingene bliver sagt på, noget af det allervigtigste at være opmærksom på, når man kommunikerer. 

I elocutio-fasen handler det derfor om, hvordan du siger dit budskab. Det handler altså om at tage stilling til sit ordvalg, og hvordan man framer sit indhold. For da sproget er uendeligt, er der også uendeligt mange måder at sige det samme på. 

Lær mere om elocutio-fasen i videoen.

Opgave:

Find ud af, hvordan du vil frame dit budskab, og hvilke ord du gerne vil bruge.

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Ved hjælp af forskellige teknikker kan hjernen huske langt mere, end vi tror. Og netop det er supervigtigt, når vi gerne vil lave præsentationer, taler og oplæg, hvor vi skal overbevise andre. 

Se videoen, og lær mere om memoria-fasen.

Opgave:

  • Er der noget i dit produkt, der skal ændres med din nye viden om memoria?

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Måden et budskab bliver fremlagt på, betyder meget for, hvordan det bliver taget imod. Og netop dét er fokus i actio-fasen. Ved skriftlige produkter handler det om fx layout og opsætning, mens det i mundtlige oplæg er afgørende, hvordan man præsenterer det.

I videoen får I tips og tricks til at lave bedre fremlæggelser. Har I selv gode idéer til, hvordan man laver en god præsentation?

Opgave:

Præsentér jeres budskaber og produkter for hinanden i klassen

Du kan desværre ikke se denne video, da du ikke har accepteret brug af marketing cookies
Accepter cookies

Når I fremover møder budskaber om bæredygtighed, er I nu klædt på til at stille de rigtige spørgsmål. Er det greenwashing, eller er den god nok? Samtidig er I helt klar til at kaste jer ind i bæredygtighedsdebatten for at sikre, at jeres stemme også bliver hørt.

I kan derfor nu arbejde videre med et af de andre spor i Verden er Vores eller bruge Vores Dilemmaer til at udfordre hinandens holdninger og debattere forskellige problemer, som opstår, når man vil skabe en mere bæredygtig fremtid.